Dec 22, 2011

tips berblog.





1- jangan expect semua pembaca kita akan follow kita. gigi pun banyak masuk blog blogger lain jadi silent reader. kalau yang best gigi follow.


2- tajuk entry main peranan. pembaca akan tertarik dengan tajuk dulu yee. macam novel juga la kan. kalian tengok novel tajuk yang best kalian beli la kan. ?


3- pelbagai kan entry ye.pelbagaikan cerita di dalam blog kalian kalau mahukan lebih ramai pembaca.


4- off kan verification di post comment anda. ini bukan apa. orang dah seronok komen2 tetiba dia letak verification pula. kalau yang gigih dia isi juga verification tu. tapi kalau yang malas. meraka2 akan automotik cari butang X diatas sana. macam gigi juga. haha.


5- shoutbox. digalakkan letak yee. kalau ada yang datang singgah nak tinggal jejak, tiba2 dah tak ada pula shoutbox. sayang la kan kalian tak dapat tahu siapa yang datang bertandang di blog kalian. mungkin juga mereka2 tak mahu komenkan di postcomment then mereka2 komen di shoutbox.


6- widget tak letak banyak pun tak kisah. biar sejuk mata memandang. bukan apa, nanti kalau pembaca bukak blog anda. bila banyak widget loading akan menjadi terlalu lama untuk keluar semua isi perut blog anda. bila melambatkan pembaca akan cari butang X diatas sana juga. >.<


7- pasti kan button untuk follow berada ditempat yang jelas. blogger lain boleh follow dengan senang hati. :)


8- lagu di blog. tak salah kalau anda nak letakkan lagu di blog anda. tapi kalau boleh cari lagu yang boleh play and pause. macam2 pembaca yang ada datang ke blog kita. mungkin ada yang cuma mahu membaca dan tak suka menbaca sambil mendengar muzik. jangan lupa ye  kalian , meraka datang dengan membaca blog.
** dulu gigi letak juga lagu. tapi bila masuk blog blogger yang ada lagu rasa serabut sangat nak baca. so gigi fikir. mungkin pembaca gigi pun rasa macam ni kan. so gigi buang. its depent to u all ye. :)


9- bahasa & perkataan. janganlah terlalu shot form macam anda2 bertexting tu.nak shotform boleh tapi biar orang lain faham. kalau pembaca dari kalangan melayu mungkin lar ada yang paham. tapi kalau tak paham. mereka2 akan keluar terus dari blog anda.gigi pun kadang2 ada tersasul type shortform.
** kalau anda ada pembaca dari luar negara, mungkin apabila mereka2 translatekan kepada bahasa mereka tak akan ada maksudnya yang shotform tu.


10- copy and paste. tak salah untuk copy and paste ayat,cerita, dan semaksud dengan tu, tapi pastikan tuan blog tu tahu yee anak2. jangan terlalu suka meniru cara blogger lain. kalau boleh jadi larh diri anda sendiri dengan idea anda di dalam dunia blog ini. mungkin ada yang tak suka dengan cara itu.
**idea anda lebih kretif.


11-comment. lagi menarik cerita. lagi banyak comment yang kita dapat. selalu kalau nak lebih banyak comment anda mestilah berkomen2 di blog lain. mungkin mereka akan datang tengok blog anda dan comment jugak. deal right? :) 




** sorry kawan. tiba hari ni entry panjang terlebih pulak kan.
bukan ape qada yang dah lama tak update. hehe

4 comments:

zati embong said...

amboi,bnyaknya tips gigi.hihi.

Nyamuk Terbang said...

nice tips :)

FaiSaRish said...

Mira syg . Kak sara maseh terkial-kial agy dlm berblog ney . Sila ajar . Hha . Bley naq jmp ney .

OkOkLa.. said...

tips yg beszz..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...